تاثیر ورزش بر مشکلات یائسگی

 

آیا تا به حال فکر کرده‌اید، برای از بین بردن تعریق شبانه، گرگرفتگی، افزایش فشار خون و پوکی استخوان در دوران یائسگی چه باید کرد؟ خانم‌هایی که در یائسگی به سر می‌برند، با استفاده از ورزش می توانند عوارض بالا را کم کرده و یا از بین ببرند.


خطر بیماری‌های قلبی

 

زنانی که وارد دوران یائسگی می‌شوند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو هستند که به علت تغییرات فشار خون، کلسترول و قند خون می‌باشد.

 

تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم باعث کنترل این بیماری‌ها می‌گردد. گذشته از آن، ورزش منظم باعث کند شدن عود بیماری‌ها می‌گردد.

 

تحقیقی نشان داد هنگامی که زنان پس از یائسگی شروع به پیاده‌روی (در حدود 3 کیلومتر) روزانه می‌کنند، فشار خونشان کاهش می یابد و گاهی میزان فشار خونشان به سطح طبیعی برمی گردد.

 

محققان در مطالعه دیگری به این نتیجه رسیدند که زنانی که 2 ساعت یا بیشتر در هفته پیاده روی می‌کنند، باعت کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شوند.

 

پس می‌توان به این نتیجه مهم دست یافت که ورزش کردن به عنوان عامل حیاتی برای همه (مخصوصا برای زنان یائسه) می‌باشد.

 

شکستگی استخوان

 

همه افراد، وقتی پیر می‌شوند، توده استخوانی آنان کم می‌شود و دچار پوکی استخوان می‌گردند. این امر در زنان یائسه بیشتر مشهود است.

 

تخمین زده شده است که بیشتر از نیمی از زنان 50 سال به بالا، دچار شکستگی استخوان می‌باشند.

 

خوشبختانه داروهایی برای درمان این عارضه وجود دارد. اما برای جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان، یکی از بهترین روش‌ها، ورزش کردن و تقویت استخوان‌ها می‌باشد.

 

ورزش‌های تحمل وزن همانند پیاده روی، و ورزش‌های مقاومتی همانند بلند کردن وزنه، از کاهش توده استخوانی جلوگیری می‌کنند.

 

هنگامی‌که استخوان‌ها قوی‌تر باشند، خطر شکستگی کم می‌شود.

 

مطالعه‌ای نشان داد که در زنان یائسه، هر یک ساعت پیاده‌روی در هفته، 6 درصد خطر شکستگی لگن را کم می‌کند

 

حفظ وزن مناسب

 

کاهش توده عضلانی و افزایش چربی شکمی یکی از عوارض شایع در زنان یائسه می‌باشد. ورزش کردن منظم اثر مفیدی بر حفظ عضلات و کاهش چربی شکمی دارد.

 

ورزش باعث تحریک ماهیچه‌ها می‌شود و از کاهش توده عضلانی جلوگیری می‌کند.

 

در حین ورزش کردن، مقداری کالری مصرف می‌شود. این مقدار کالری صرف شده، به حفظ وزن بدن و کاهش توده چربی شکمی کمک می‌کند.

 

تحقیقی نشان داد که زنان یائسه‌ای که به طور منظم ورزش می کنند، حدود 5/4 کیلوگرم کاهش وزن و 17 سانتیمتر کاهش اندازه دور کمر دارند.

 

عوارض یائسگی

 

گرگرفتگی، اختلالات خلق‌وخو و مشکلات خواب از شکایات شایع زنان در زمان یائسگی می‌باشند. تاثیر ورزش بر کاهش این عوارض تایید شده است.

 

آن دسته از زنانی که ورزش را برای تسکین علائم یائسگی انجام می‌دهند، موجب بهبود کیفیت زندگی و سلامتی خود می‌شوند.

 

اگرچه پیر شدن، خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، اما ورزش کردن می‌تواند این خطرات را کم کند.

 

توصیه می‌شود که، بزرگسالان حداقل روزی 30 دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دهند.

 

رفتن به کلاس ورزشی نیز مفید است. مربی ورزش می‌تواند برنامه ورزشی خاصی برای نیازهای هر فرد در نظر بگیرد.

منبع: تبیان

نوشته شده در  2017-10-02  توسط taavony 


رپورتاژ
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
جشن عروسی
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
دوربین مداربسته دیجی همکار
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
جدیدترین تجهیزات تالار
دوربین مداربسته
لیپوماتیک
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
نقش دینگ در صنعت حمل و نقل
عوارض روغن خراطین
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
انجام پایان نامه مدیریت
نمایندگی برندها در ایران
فروشگاه اسباب بازی بازیجو
سامانه جامع مشاغل شهرری

لینک های مفید
تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ